Átadhatósági és tárolhatósági nyilatkozat
A magánszemély ügyfelek a KHR-ben róluk nyilvántartott szerződések körét, valamint adataik hitelbírálat során történő lekérdezhetőségét az alábbi két nyilatkozattételi lehetőséggel befolyásolhatják:
- Nyilatkozhatnak arról, hogy probléma mentes hiteleik adatait más bankok lekérdezhessék-e a KHR-ből vagy sem. (Átadhatósági nyilatkozat)
- Nyilatkozhatnak arról, hogy a hitelük visszafizetését követően, még 5 évig a szerződésre vonatkozó információk a KHR rendszerben maradjanak, mint pozitív hiteltörténet. (Tárolhatóság nyilatkozat)
A két „igen” nyilatkozat segítségével bármely hitellel rendelkező magánszemély elérhetővé teheti pozitív hiteladatait, valamint hiteltörténetét a KHR-t felhasználó bankok, hitelintézetek számára.
Tekintettel arra, hogy a pozitív hitelmúlttal rendelkező „jó adós” ügyfelek kiemelt megbecsülésnek örvendenek a bankoknál, ezek a lehetőségek segítséget jelentenek valamennyi, hitelt felvenni szándékozó magánszemély számára.
A hitelmulasztásokról szóló információk megőrzésének idejét és lekérdezhetőségét az ügyfelek nem tudják nyilatkozataikkal befolyásolni, azok a törvényi feltételek megléte esetén minden esetben elérhetők a bankok számára.
A nyilatkozattételi lehetőség nem vonatkozik a hitelmulasztásokra, bankkártya-visszaélésekre és csalásokra, ezen információk az ügyfél nyilatkozatától függetlenül elérhetőek a bankok számára a hitelbírálat során.
POZITÍV HITELTÖRTÉNET ÉRTÉK, NE TÖRÖLTESSE A KHR-BŐL
ELŐNYEI:
A megfelelő „Igen” nyilatkozatok segítségével bármely hitellel rendelkező magánszemély elérhetővé teheti pozitív hiteltörténetét a KHR-ben. Azok az ügyfelek, akik hitelfelvételeik során a szerződési feltételek szerint teljesítenek és hitelmúltjuk is pozitív, a bankok számára a legkeresettebbek. A nemzetközi tapasztalatok azt igazolják, hogy a pozitív hiteltörténettel rendelkező „jó adós” ügyfelek megbecsülésnek örvendenek a bankoknál. A bankok jobb besorolást adnak az ügyfélnek, akiről tudják, hogy hiteleit rendben törlesztette, illetve törleszti.
A kedvező hitelmúltjukat a KHR-ben elérhetővé tevő ügyfelek az alábbi előnyöket élvezhetik:
- Alacsonyabb kamatok, díjak lehetősége. A jó ügyfél alacsonyabb kockázatot jelent a hitelező számára, így az akár olcsóbban is hajlandó hitelt nyújtani számára.
- Egyszerűbb és gyorsabb hitelbírálat lehetősége, hiszen a bizonyíthatóan jó hitelmúlt egyszerűsítheti a banki hitelbírálati, kockázatelemzési folyamatot.
- Kevesebb nyilatkozatot és dokumentumot szükséges benyújtani.
- A bank személyre szabottabb ajánlatot nyújthat.
- További előny, hogy a KHR-ben tárolt pozitív hitelinformáció képes lehet ellensúlyozni, „megfelelő perspektívába helyezni” az esetlegesen nyilvántartott negatív információkat.
A Tárolhatósági nyilatkozat minden hitelszerződés esetében megadandó a szerződéskötéskor vagy a futamidő alatt. Ezt a nyilatkozatot, a szerződéses jogviszony alatt az ügyfél bármikor módosíthatja a szerződést vezető referenciaadat-szolgáltatójánál.
Amennyiben a tartalma IGEN: akkor a hitelszerződést – annak megszűnését követően – a KHR még 5 évig nyilvántartja, mint pozitív hiteltörténet, majd az adatkezelési idő lejárta után automatikusan törlődik a KHR-ből.
Amennyiben a tartalma NEM: akkor a hitelszerződés – annak megszűnését követően – a KHR-ből nyomtalanul és vissza nem állítható módon törlődik.
Kivétel ez alól a mulasztással rendelkező szerződés! A tárolhatósági nyilatkozat módosítása nem fogja a mulasztásos szerződés azonnali törlését eredményezni, ugyanis az csak a mulasztás jogszabályban előírt (Khrtv.), kötelező tárolási idejét követően fog törlődni a KHR-ből. A mulasztásos szerződés tárolási ideje lehet 1 vagy 5 év attól függően, hogy a tartozás teljes egészben vagy csak részben került rendezésre, megegyezéssel vagy veszteséggel került megszűntetésre.
Amennyiben a fent leírtak ellenére, a szerződéses jogviszony megszűnését követően mégsem szeretné tovább tárolni az addigi pozitív hitelmúltját, abban az esetben a Khrtv. lehetőséget ad adatainak törlésére.
Fennálló státuszú szerződés tárolhatósági nyilatkozatának módosítását Társaságunknál NEM tudja kezdeményezni. Ilyen esetben, kizárólag a szerződést vezető referenciaadat szolgáltató illetékes nyilatkozatadatának módosításával kapcsolatban eljárni. A tárolhatósági nyilatkozat módosítása megszűnt státuszú, „IGEN” tárolhatósági értékű szerződés esetében kérelmezhető Társaságunknál.
Kérelemmel kapcsolatos ügyintézést a legegyszerűbben és leggyorsabban honlapunk Írjon nekünk funkcióján keresztül indíthatja el, ehhez azonban szükséges, hogy rendelkezzen ÜGYFÉLKAPU+ vagy DÁP mobilalkalmazással.
Ismerje meg az ügyintézés menetét
- Keresse fel a https://magyarorszag.hu/ weboldal Közigazgatás, Jog menü, Adatkezelés, adatszolgáltatás almenüjében található Tárolhatósági nyilatkozat módosítás opciót vagy indítsa el az ügyintézést a honlapunk www.bisz.hu Írjon nekünk funkcióján keresztül
- A kérelem kiválasztása után olvassa el az ügyintézéssel kapcsolatos információkat. Ezt követően nincs más teendő, mint az ügyintézés indítása gomb megnyomásával az ügyintézést elindítani.
- Az ügyintézés elindítását követően az oldal a kau.gov.hu weboldalra navigálja, ahol ÜGYFÉLKAPU+ vagy DÁP mobilalkalmazás segítségével lépjen be a személyes felhasználói fiókjába.
- A belépést követően azonnal kitöltődik az Ön személyes adataival, az módosításhoz szükséges nyomtatvány (iForm).
- Ezt követően adja meg a módosítani kívánt szerződés KHR azonosítóját. A szerződés banki azonosítója nem azonos a szerződés KHR azonosítójával! Amennyiben nem ismeri ezt az azonosítót, legyen szíves Saját Hiteljelentést igényelni.
- Egyszerre csak egy szerződés Tárolhatósági Nyilatkozatát tudja módosíttatni, több szerződés esetén, újabb kérelmet kell benyújtani.
- Ezt követően kérjük ismerje meg és fogadja el az adatkezelési tájékoztatónkat.
- Válaszlevelünk kézbesítését kérheti elektronikus tárhelyére vagy levelezési címére.
- Postacímre történő kézbesítés esetén kérjük töltse ki a levelezési cím adatait.
- A kitöltés ellenőrzését követően a kérelem fejlécében található Beküldés gomb megnyomásával küldje be kérelmét.
- A benyújtás tényéről automatikus visszajelzést kap tárhelyére.
- A kérelem hétvégén és munkaszüneti napokon is benyújtható.
NEM RENDELKEZIK ÜGYFÉLKAPU+ vagy DÁP mobilalkalmazással?
Amennyiben nem rendelkezik az ügyintézés elindításához szükséges ÜGYFÉLKAPU+ vagy DÁP regisztrációval, abban az esetben weboldalunk dokumentumtárában található Tárolhatósági nyilatkozat módosító kérelem kitöltésével kérelmezheti az adatmódosítást. A kérelmét teljes körűen kitöltve, teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaltan (2 tanú olvasható neve, lakcíme és aláírása), eredetiben postai úton nyújthatja be Társaságunkhoz.
A kérelem elutasítása esetén, a probléma okáról maximum 30 napon belül tájékoztatást küldünk a benyújtó személynek.
A nyilvántartott személy a szerződéskötéskor vagy a futamidő alatt szerződéseivel kapcsolatban kétféle nyilatkozatot tehet.
Az egyik egy általános, az ügyfél valamennyi hiteladatára vonatkozó nyilatkozat, melyet átadhatósági nyilatkozatnak nevezünk.
IGEN nyilatkozat esetén: a referenciaadat-szolgáltató – a hitelbírálat során lekérdezésében – a KHR-ben nyilvántartott összes referenciaadatot látni fogja az ügyfélre vonatkozóan
NEM nyilatkozat esetén: a referenciaadat-szolgáltató – a hitelbírálat során lekérdezésében – a KHR-ben kizárólag az esetlegesen nyilvántartott negatív adatokat látja az ügyfélről. Nemleges nyilatkozat esetén a bank nem tudhatja, hogy az ügyfél eltitkol-e információt vagy sem, így bizonytalanná válik a számára az ügyfél hiteltörténete.
Amennyiben az ügyfél még nem nyilatkozott (ez csak korábban felvett hitelek esetén lehetséges, amikor a nyilatkozattételre vonatkozó törvényi szabályozás még nem lépett életbe), a KHR a nyilatkozat hiányáról ad tájékoztatást, és csak az esetlegesen nyilvántartott negatív információkat jeleníti meg.
Az átadhatósági nyilatkozatot egy hitelszerződés megkötésekor vagy hitelbírálat során bármikor, bármelyik referenciaadat-szolgáltatónál módosíthatja az ügyfél és mindig a legutolsó nyilatkozata lesz érvényben.
Kiemelnénk, hogy a negatív információk (fennálló vagy megszűnt, de még nyilvántartott mulasztások, bankkártya és csalásadatok valamint adósságrendezési eljárás) az ügyfél nyilatkozatától függetlenül, mindig megjelennek a lekérdezésekben.