Átadhatósági és tárolhatósági nyilatkozat
A magánszemély ügyfelek a KHR-ben róluk nyilvántartott szerződések körét, valamint adataik hitelbírálat során történő lekérdezhetőségét az alábbi két nyilatkozattételi lehetőséggel befolyásolhatják:
- Nyilatkozhatnak arról, hogy probléma mentes hiteleik adatait más bankok lekérdezhessék-e a KHR-ből vagy sem. (Átadhatósági nyilatkozat)
- Nyilatkozhatnak arról, hogy a hitelük visszafizetését követően, még 5 évig a szerződésre vonatkozó információk a KHR rendszerben maradjanak, mint pozitív hiteltörténet. (Tárolhatóság nyilatkozat)
A két „igen” nyilatkozat segítségével bármely hitellel rendelkező magánszemély elérhetővé teheti pozitív hiteladatait, valamint hiteltörténetét a KHR-t felhasználó bankok, hitelintézetek számára.
Tekintettel arra, hogy a pozitív hitelmúlttal rendelkező „jó adós” ügyfelek kiemelt megbecsülésnek örvendenek a bankoknál, ezek a lehetőségek segítséget jelentenek valamennyi, hitelt felvenni szándékozó magánszemély számára.
A hitelmulasztásokról szóló információk megőrzésének idejét és lekérdezhetőségét az ügyfelek nem tudják nyilatkozataikkal befolyásolni, azok a törvényi feltételek megléte esetén minden esetben elérhetők a bankok számára.
A nyilatkozattételi lehetőség nem vonatkozik a hitelmulasztásokra, bankkártya-visszaélésekre és csalásokra, ezen információk az ügyfél nyilatkozatától függetlenül elérhetőek a bankok számára a hitelbírálat során.
POZITÍV HITELTÖRTÉNET ÉRTÉK, NE TÖRÖLTESSE A KHR-BŐL
ELŐNYEI:
A megfelelő „Igen” nyilatkozatok segítségével bármely hitellel rendelkező magánszemély elérhetővé teheti pozitív hiteltörténetét a KHR-ben. Azok az ügyfelek, akik hitelfelvételeik során a szerződési feltételek szerint teljesítenek és hitelmúltjuk is pozitív, a bankok számára a legkeresettebbek. A nemzetközi tapasztalatok azt igazolják, hogy a pozitív hiteltörténettel rendelkező „jó adós” ügyfelek megbecsülésnek örvendenek a bankoknál. A bankok jobb besorolást adnak az ügyfélnek, akiről tudják, hogy hiteleit rendben törlesztette, illetve törleszti.
A kedvező hitelmúltjukat a KHR-ben elérhetővé tevő ügyfelek az alábbi előnyöket élvezhetik:
- Alacsonyabb kamatok, díjak lehetősége. A jó ügyfél alacsonyabb kockázatot jelent a hitelező számára, így az akár olcsóbban is hajlandó hitelt nyújtani számára.
- Egyszerűbb és gyorsabb hitelbírálat lehetősége, hiszen a bizonyíthatóan jó hitelmúlt egyszerűsítheti a banki hitelbírálati, kockázatelemzési folyamatot.
- Kevesebb nyilatkozatot és dokumentumot szükséges benyújtani.
- A bank személyre szabottabb ajánlatot nyújthat.
- További előny, hogy a KHR-ben tárolt pozitív hitelinformáció képes lehet ellensúlyozni, „megfelelő perspektívába helyezni” az esetlegesen nyilvántartott negatív információkat.
A nyilvántartott személy a szerződéskötéskor vagy a futamidő alatt szerződéseivel kapcsolatban kétféle nyilatkozatot tehet.
Az egyik egy általános, az ügyfél valamennyi hiteladatára vonatkozó nyilatkozat, melyet átadhatósági nyilatkozatnak nevezünk.
IGEN nyilatkozat esetén: a referenciaadat-szolgáltató – a hitelbírálat során lekérdezésében – a KHR-ben nyilvántartott összes referenciaadatot látni fogja az ügyfélre vonatkozóan
NEM nyilatkozat esetén: a referenciaadat-szolgáltató – a hitelbírálat során lekérdezésében – a KHR-ben kizárólag az esetlegesen nyilvántartott negatív adatokat látja az ügyfélről. Nemleges nyilatkozat esetén a bank nem tudhatja, hogy az ügyfél eltitkol-e információt vagy sem, így bizonytalanná válik a számára az ügyfél hiteltörténete.
Amennyiben az ügyfél még nem nyilatkozott (ez csak korábban felvett hitelek esetén lehetséges, amikor a nyilatkozattételre vonatkozó törvényi szabályozás még nem lépett életbe), a KHR a nyilatkozat hiányáról ad tájékoztatást, és csak az esetlegesen nyilvántartott negatív információkat jeleníti meg.
Az átadhatósági nyilatkozatot egy hitelszerződés megkötésekor vagy hitelbírálat során bármikor, bármelyik referenciaadat-szolgáltatónál módosíthatja az ügyfél és mindig a legutolsó nyilatkozata lesz érvényben.
Kiemelnénk, hogy a negatív információk (fennálló vagy megszűnt, de még nyilvántartott mulasztások, bankkártya és csalásadatok valamint adósságrendezési eljárás) az ügyfél nyilatkozatától függetlenül, mindig megjelennek a lekérdezésekben.